Rondreis omgeving

15 april 2014 - Hagersville, Canada

Bedrijfskleding verplichtGrondstof klaar voor verpakken in dozenKant en klare producten voor de consumentenverkoopGraf van Jan Dijkstra bij WaterdownMooi die Hollandse namen van de dropjesHuis, door Jan Dijkstra zelf gebouwd in zestiger jarenHollandse winkel

Na vanmorgen van de schrik van de sneeuw bekomen te zijn, hebben Peter en Jackie ons meegenomen voor de bezichtiging van de fabriek, die door Peter en zijn neef is opgezet. De fabriek bereidt ruwe en gedroogde kokosnoot uit o.a. De Philippijnen om tot vele halffabrikaten voor het gebruik in de voedselindustrie en tot enkele eindproducten, w.o. kokosnootolie. Het is een echt familiebedrijf, want van beide eigenaren werken een aantal kinderen in de firma.

Het ruikt er heerlijk zoet in de fabriek, maar de reuk gaat in de kleren zitten en blijft er lang in zitten. Ik heb nog nooit zo lang naast een zoete Koosje gezeten.

Hierna halen we Joukje op en gaan we de locatie bekijken waar de nieuwe fabriek van de firma van Amerongen wordt gevestigd. Meer dan tweemaal zo groot en beter ingericht om de zeer grote klanten, zoals Kellogs, nog beter van eersteklas producten te kunnen voorzien.

Onderweg naar de plaats waar Jan en Joukje Dijkstra in de beginjaren vijftig zijn neergestreken komen we langs een echte Hollandse winkel met echte Hollandse producten en echte Hollandse klanten. Prachtig om te zien hoe de hang naar de oude vertrouwde producten blijft trekken. Het uiterlijk van de winkel verraadt precies wat er binnen wordt verkocht. Ook wij betrekken er dubbelzoute drop, tulpen, Jan Hagel en zuurtjes.

Dan door naar Waterdown, waar Jan en Joukje in 1952 zijn begonnen. Na eerst verschillende banen te hebben gehad om geld te sparen is in Waterdown begonnen het woonhuis te bouwen en later zijn er de kassen voor de komkommers bijgebouwd. Ook zoon Gordon en zijn vrouw Ann hebben daar hun huis gebouwd en Gordon heeft later de zaak van Jan overgenomen. Veel te vroeg is Jan op 57 jarige leeftijd overleden. Op hetzelfde kerkhof is ook de veel te vroeg overleden dochter Margareth begraven.

Op de terugreis rijden we via een Indianenreservaat, waar zes stammen zijn ondergebracht. De Indianen waren de eerste bewoners van Ontario en genieten momenteel een aantal belastingvoordelen, w.o. Belastingvrij verkopen van benzine en cigaretten. Hierdoor is de levensstandaard van deze Indianen de laatste jaren sterk verbeterd.

Morgen brengen we een bezoek aan Niagara Falls. Hopelijk onder betere weersomstandigheden, want vandaag bleef de temperatuur de hele dag onder  het vriespunt met een koude wind. Onze wandeling, die een uur zou gaan duren, werd dus na 10 minuten gauw afgebroken. Veel te koud om te wandelen!

1. MarliesZijp:
    16 april 2014
    Wat een druk programma allemaal, een hoop belevenissen hoor! Ik kijk uit naar jullie verhalen en de rest van de foto's.
    Hoop met jullie dat de temperatuur morgen iets hoger ligt en dat jullie genieten van het spectaculaire uitzicht!
    Jullie reis loopt zo'n beetje op zijn eind. Ik wens jullie al vast een veilige terugvlucht en een warm welkom, de temperatuur ligt hier zo'n beetje midden tussen canada en Florida, best aangenaam lijkt me. Nog veel plezier en tot gauw! Marlies