Zondagsrust?

13 april 2014 - Fort Myers, Florida, Verenigde Staten

Kraanvogels staan hier zo maar langs de weg!Op naar het museumWat een majestueuze boom!Edison en Ford waren buren

Het is zondagmorgen en we gaan naar de New Day Christian kerk in Port Charlotte. Het bleek een heel modern gebouw te zijn en we waren door Peter en Jackie al van het een en ander op de hoogte gebracht. Zo was het hier iedere zondag Avondmaal, maar met het verschil dat de schalen met brood en wijn rondgebracht werden en je niet op de dominee hoefde te wachten. Binnengekomen was het er vrij donker en speelde er een zeer moderne band populaire kerkliederen. geen psalmen en gezangen, maar moderne muziek. Het orgel was vervangen door drums, keyboard, gitaar, bijgestaan door twee zangeressen en een zanger. Het klonk zeer professioneel!  De tekst van de liederen werd getoond op schermen, verdeeld over de muren van de kerk. Ook de dominee werd gevolgd door een camera. Heel modern dus. De vrij jonge dominee sprak voor ons helaas vrij vlug, maar de preek was toch wel te volgen. Wij vonden het een prachtdienst! Zeer zeker zouden de Hollandse kerken voller zijn als hier iets van overgenomen werd.

Na de lunch zijn we naar Fort Myers gegaan voor een bezoek aan het Edison-Ford-Museum aldaar. Nog geen 500 meter van huis stonden een aantal grote kraanvogels in een tuin langs de weg te foerageren. ik kon tot vlak bij hen komen om een fotootje te maken.

In Fort Myers liepen we direct al langs een gigantische boom. Deze bleek in 1925 door Harvey Firestone aan Edison te zijn geschonken. De boom was toen 1,20 m. hoog. Nu bereikt hij de bewonderingswaardige hoogte van ca. 20 meter!!! Edison wilde met deze boom het dreigende tekort van rubber door de oorlog op te lossen. Deze banyan, oftewel Ficus Bengalensis, geeft namelijk latex.

Edison werd rijkelijk herdacht in dit museum, want hij bleek meer dan 1300 patenten op zijn naam te hebben staan. Wij kennen daarvan als belangrijkste de gloeilamp en de fonograaf, maar ook staan o.a. de dictafoon, kinetoscoop, Portland cement, telegrafie en de electronenbuis staan op zijn naam.

Henry Ford is bij ons ook heel bekend vanwege de T-Ford, die als eerste op de lopende band werd gemaakt. De Ottomotor, de 4-takt motor, werd hierin geplaatst. De auto kon daardoor voor ca. 680 dollar worden verkocht. Het was een interessant bezoek!

Vanavond hebben we heerlijk van Jackie's kookkunst kunnen genieten.

Morgen is het eerst schoonmaken geblazen, want het huis moet natuurlijk wel schoon achtergelaten.  Om 14.30 uur vliegen we weer terug naar Niagara  Falls en dan met de auto van Peter en Jackie weer naar hun huis, waar we de laatste dagen van ons verblijf zullen doorbrengen.

1. Esther:
    14 april 2014
    Hallo Jan en Koos,
    Wat een prachtige verhalen van jullie en de familie! Ik heb niet eerder kunnen reageren want lag met griep op bed en kon niet bij de werkmail. Ook tante Koos nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hele fijne dagen nog in Canada, groetjes aan de familie, Esther.