Mapleleaf Syrup Farm

6 april 2014 - London, Canada

Voor de zondag is ons een leerzaam programma voorgesteld. Eerst een brunch bij een boerderij waar ze Mapleleaf siroop maken. We zullen daar een aantal familieleden treffen, die op uitnodiging van Pieter en Evelyn op eigen gelegenheid zijn gekomen.

Het zijn Pieter de 4e, oudste zoon van Pieter en Evelyn met vrouw Laura en de twee kinderen Martha en Little Piet. John, tweede zoon van Pieter en Evelyn en advocaat in London. Gordon, oudste broer van Evelyn, met vrouw Ann. Ik noem ze maar even voor de Friese familie, die hun Canadese familiediners ook nog nooit gezien hebben.

Terug naar de farm. Als het in de vroege lente 's nachts vriest en overdag boven nul is gaat de sapstroom van de Mapleleaf uit de wortels naar de takken stromen om de bladeren te gaan maken. In deze zeer korte periode van ca. twee weken worden er in de boom aftappunten geslagen, die met een blauwe slang worden verbonden. Via slangen met een grotere diameter en een aanzuigpomp wordt het sap naar de enorme tanks getransporteerd en daar verwarmd. 40 liter sap geeft 1 liter siroop. Daarom ook de hoge prijs in Holland.

In een hele oude boerenschuur met drie zalen worden de honderden gasten onthaald met een pannenkoekenbrunch. Het is wel erg veel, maar heel gezellig. Ik heb een aantal sfeerfoto's voor de liefhebbers gemaakt. Voor de familie heb de namen bij de koppies vermeld. ik zal jullie niet kwalijk nemen als jullie de Pieters niet uit elkaar kunnen houden.

Aangezien ik veel problemen heb om de foto's op de juiste plaats te krijgen, maak ik van de fotogalerij maar een nieuwe reisverslagje.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl